Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2012

Εβδομάδα Εκπαίδευσης για τον Κόσμο 2012, 10- 18 Νοεμβρίου 2012


Εβδομάδα Εκπαίδευσης για τον Κόσμο 2012



10- 18 Νοεμβρίου 2012


«Προς ένα Κόσμο Ενωμένο»


Εσωτερική Ενότητα   -   Ενότητα με τον  «άλλο»   -   Ενότητα με την Φύση


Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που διοργανώνεται από το:
·         Κέντρο Βορρά-Νότου του Συμβουλίου της Ευρώπης
·         Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Παγκόσμια Αλληλεξάρτηση και Αλληλεγγύη (North South-Centre of the Council of Europe
European Centre for Global Interdependence and Solidarity)
Ιστοσελίδα Βορρά-Νότου του Συμβουλίου της Ευρώπης: www.nscentre.org


«Αν όλα τα παιδιά της γης»... με αφορμή το ποίημα του Γ. Ρίτσου

Αραπίτσα Ευδοκία, 1/θέσιο Νηπιαγωγείο Δομβραίνης

Ο όρος «όλος ο κόσμος» για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι απρόσιτος, αόριστος και χωρίς συγκεκριμένο νόημα. Κι αυτό συμβαίνει επειδή ως έννοια χώρου δεν είναι του άμεσου περιβάλλοντος του νηπίου.
Όμως δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ή να παρακάμψουμε μια πραγματικότητα που είναι άκουσμα των νηπίων στις συχνές αναφορές των ενηλίκων, της οικογένειας, του σχολείου καθώς και οι σχετικές εικόνες και ειδήσεις που τα κατακλύζουν μέσω των Μ.Μ.Ε..
Με αυτές τις σκέψεις, είναι λογικό να καταλήουμε στην διαπίστωση ότι η εκπαιδευτική διαδικασία που έχει αναφορές στην Ευρώπη και τον κόσμο αποτελεί τμήμα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Η σημασία του όλου εγχειρίματος στηρίζεται και από το συχνό φαινόμενο της εποχής μας με την μετακίνηση των οικογενειών και τα αποτελέσματά της να είναι απτά και ορατά στις τάξεις όλων των Νηπιαγωγείων της χώρας, όπως συμβαίνει συχνά στις τάξεις μας να έχουμε παιδάκια από μεικτούς γάμους. Η δε αναφορά στο περιβάλλον που ζούμε και τα άλλα είδη με τα οποία συνυπάρχουμε επικαλλείται τους σκοπούς και στόχους της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Το παραπάνω πρόγραμμα, αποτέλεσε μια καλή ευκαιρία για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός σύντομου project στην τάξη μας. Οι στόχοι τουτέθηκαν είχαν ως εξής:
1.      Να γνωρίσουν τα νήπια τα γεωγραφικά πλάτη και μήκη του παγκόσμιου πλανητικού χωριού και τις Ηπείρους που το απαρτίζουν.
2.      Να προσεγγίσουν την διαφορετική κουλτούρα των λαών.
3.      Να αντιληφθούν την διαφορετικότητα κάθε λαού.
4.      Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη της συνύπαρξης σαν μια ομάδα- παρέα, η οποία έχει μεγαλύτερη δύναμη από ότι ο καθένας μόνος.
5.      Να κατανοήσουν ότι σε μια ένωση- παρέα μπορούν να συνυπάρχουν όμοιοι και διαφορετικοί άνθρωποι.
6.      Να προσεγγίσουν καλύτερα έννοιες με κοινωνική αξία: σεβασμός, αλληλεγγύη, αγάπη, ελευθερία, ειρήνη, κλπ.

Σχεδιασμός Προγράμματος- Δραστηριότητες:
Δευτέρα 12/11
Έναρξη- Αφόρμηση
Αφήγηση του ποιήματος του Γ. Ρίτσου: «Αν όλα τα παιδιά της γης».
Συζήτηση γύρω από το ποίημα.
Δραματοποίηση ποιήματος.
Προσωπικές υποθέσεις των παιδιών που ξεκινούσαν με την έκφραση «αν όλα τα παιδιά της γης πιάναν γερά τα χέρια, θα...».
Τρίτη 13/11
Γνωρημία με την υδρόγειο- “όλο τον κόσμο”.
Εικονογράφηση του ποιήματος- ομαδική εργασία.
Ανάγνωση παραμυθιού: «Αν ο κόσμος ήταν ένα μικρό χωριό».
Τετάρτη 14/11
Γνωρημία με τον Παγκόσμιο Χάρτη.
Αναζήτηση στο διαδίκτυο εικόνων με τους «κατοίκους του κόσμου».
Αντιστοίχηση εικόνων των ανθρώπων του κόσμου στον παγκόσμιο χάρτη.
Επεξεργασία βιβλίου:: «Τα σπίτια του κόσμου».
Πέμπτη 15/11
Επεξεργασία βιβλίου: «Μοιάζουμε διαφορετικοί, αλλά είμαστε ίδιοι!».
Συζήτηση: τα δικαιώματά μου- τα δικαιώματά σου- τα δικαιώματα της γης.
Υπογραφή της Χάρτας των Δικαιωμάτων όσων κατοικούν πάνω στη Γη.
Παρασκευή 16/11
Λήξη- Αξιολόγηση
Ανάγνωση παραμυθιού: «Κοίτα στον ουρανό»
Ελεύθερο Σχέδιο με θέμα: «Πώς θα ήθελα να είναι ο κόσμος».

Μέσα από την εφαρμογή του παραπάνω προγράμματος τα νήπια με αυθορμητισμό και ενθουσιασμό ανταποκρίθηκαν στους επιδιωκόμενους στόχους. Η γωνιά με τις ομαδικές εργασίες που δημιουργήθηκε αποτελεί μέχρι και σήμερα σημείο αναφοράς στην επίλυση τυχόν συγκρούσεων που προκύπτουν μέσα στην τάξη αλλά και για την διόρθωση μη αποδεκτών συμπεριφορών. Μάλιστα ήταν ένα καλό εφαλτήριο για την ανάπτυξη άλλων προγραμμάτων που ακολούθησαν όπως «τα δικαιώματα του παιδιού» με αφορμή την ανάλογη Παγκόσμια Ημέρα που έχει ορίσει η Unicef.















 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου